Näyttelykierros Tukholmassa
INNERillä oli hyvin spontaani ja tiivis museopäivä Tukholmassa ennen joulua. Listallamme olivat mm. Nordiska Museet, Historiska Museet ja Moderna Museet. Käytimme päivän intensiivisesti tutkimalla uusimmat näyttelyt näyttelyarkkitehtuurin ja museaalisten ratkaisujen näkökulmasta. Inspiroivaa!
![valohässäkkä](https://inner.fi/wp-content/uploads/2025/01/IMG_7854-blogiin-1024x768.jpg)
Löysimme paljon yhtäläisyyksiä Suomen näyttelykenttään, mutta merkittävimpänä erona esiin nousi sponsoreiden käyttö, lähes jokaisessa vierailemassamme näyttelyssä. Myös suunnittelijoiden iso rooli osana näyttelytuotantoja nousee esiin, sekä taide- että kulttuurihistoriallisissa näyttelyissä. Alla muutama nosto kiinnostavimmista näyttelyistä.
Nordiska museet: Nordbor & Arktis
Nordiskan uudehkossa ja hehkutetussa Nordbor -näyttelyssä näyttelyarkkitehtuurin ilmaisu on niin vahvaa, että se jo melkein ylittää esineiden voiman. Ratkaisu yllättää, sillä näyttelysuunnittelussa ollaan enemmän tottuneita ajatukseen luoda näyttelyarkkitehtuurilla tausta sisällölle, ei toisinpäin. Nordbor on rohkea näyttely, siellä enemmän todellakin on enemmän! Näyttely rönsyilee ja pursuaa, tulvii visuaalisuudellaan tilasta toiseen. Näyttelyssä ei ole juurikaan käytetty graafisia elementtejä ja kaikki näyttely- ja esinetekstit ovat eri kokoisilla näytöillä. Näyttelyarkkitehtuuri on elämys, mutta esineet jäävät sekä rakenteiden että toistensa varjoon, kirjaimellisesti.
Saman museon Arktis -näyttelyssä näyttelyarkkitehtuuri on selvästi viitteellisempää ja esineille on annettu tilansa. Rakenteilla ja esineiden sijoittelulla kävijää ohjataan orgaanisesti tilassa ja selkeästi numeroitu graafinen materiaali helpottaa osaltaan kävijän polkua näyttelyssä. Materiaalinkäyttö on kekseliästä ja ennalta-arvaamatonta. Kiinnostavaa, miten ennakkoluulottomasti eri materiaaleja yhdistetään näyttelyn arkkitehtuurissa, suhteessa sisältöön.
Historiska museet: Häxor & Vikingarnas värld
Historiskan Häxor -näyttelyssä tekoälyllä luodut hahmot kertovat muinoin noidiksi tuomittujen tarinaa erittäin digitaalisesti ja ilman aitoja esineitä. Immersiivinen kokemus tekoälyllä tehostettuna on näyttelyn selkeästi valittu linja. Näyttelyssä korostuu, kuinka ilman esineitäkin voidaan museokontekstissa luoda näyttelykerrontaa. Vai voidaanko?
Saman museon Vikingarnas värld -näyttely on tällä hetkellä suurin viikinkiaiheinen näyttely, jossa on esillä 2500 esinettä tuhannen neliön tilassa. Näyttely on avara, tarina etenee selkeästi eikä tunnu liian raskaalta. Näyttelyn rytmi on onnistunut ja sisältö eri kerrontamuotoineen tasapainossa. Saavutettavuus on huomioitu eri keinoin. Näyttelyssä on erilaisia haptisia elementtejä, kokeiluasemia, taktiilisia objekteja, miellyttävä valaistus ja riittävä kontrasti teksteissä. Vaikka sisältöä on runsaasti, tilaa on riittävästi leveille kulkuväylille. Vitriinien korkeus ja muoto on optimoitu pyörätuolissa istuville, myös vitriinien ympärillä on riittävästi tilaa.
Moderna Museet: Tysk expressionism
Saksalaista ekspressionismia esittelevässä taidenäyttelyssä on herkuteltu väreillä ja muodoilla. Valkoista seinäpintaa on kaihdettu ja teosten värit on saatu hehkumaan hienoilla, teoksista poimituilla sävyvalinnoilla. Seinärakenteet muodostavat kiinnostavia kulmia ja näkymiä näyttelyssä, tuplaten samalla käytettävän ripustuspinnan. Informaatiota on juuri sopivasti, näyttelytekstit ovat maltillisia. Kieliversiot ovat esillä tyylikkäästi sidotuissa kirjoissa, joissa on samat tekstit saatavilla kuin seinillä, riittävän isolla fontilla!
Yhteenvetona:
- Sponsoreiden käyttö laajasti
- Näyttelysuunnittelu isossa roolissa sekä taide- että kulttuurihistoriallisissa näyttelyissä
- Museot trendaavat
KIRJOITTAJA:
Elina Rantasaari
Näyttelyarkkitehti
044 093 8331
elina.rantasaari@inner.fi
INNERin kokenut ja innostuva näyttelytiimi on valmiina auttamaan! Voit tutustua näyttelysuunnittelun palveluihimme täällä.