Näyttelyuudistus, joka näkyy kävijäkokemuksessa – Lapuan Patruunatehtaan museon esimerkki vaikuttavasta suunnittelusta

Lapuan Patruunatehtaan museo uudisti pysyvän näyttelynsä alkuvuodesta 2025 osana laajempaa kehitystyötä kulttuurikeskus Vanhan Paukun tiloissa. Meidän tehtävänämme oli suunnitella uudistukseen uusi näyttelyarkkitehtuuri ja graafinen ilme, joka ei ainoastaan tukisi sisältöä vaan myös parantaisi museokävijän kokemusta – selkeyttä, saavutettavuutta ja tilan orientoivuutta.

Halusimme tutkia, kuinka suunnitteluratkaisumme vaikuttivat yleisöön ja samalla tuottaa tietoa näyttelysuunnittelun strategisesta merkityksestä. Teimme ennen ja jälkeen -asetelman mukaisen kävijätutkimuksen, joka antoi selkeitä signaaleja näyttelyarkkitehtuurin ja grafiikan vaikutuksista.

lapuan patruunatehtaan museo vanha paukku

Tutkimuksen toteutus ja tavoitteet

Kävijäkysely toteutettiin kahdessa vaiheessa: ennen uudistusta ja noin neljä kuukautta sen jälkeen. Molemmilla kerroilla kysely oli avoinna viikon ajan museossa. Vastauksia saatiin yhteensä 31 (ennen: 19, jälkeen: 12). Vaikka otanta oli pieni, se antoi vertailukelpoista ja suuntaa-antavaa tietoa. Kävijät arvioivat näyttelykokemusta asteikolla 1–10.

Näyttelyn löydettävyys
Seurattavuus ja sisällön rytmi
Näyttelytekstien luettavuus
Kävijöiden kokonaistyytyväisyys
Ikäjakauman mahdolliset muutokset

Keskeiset tulokset – selkeys ja löydettävyys paranivat selkeästi

Näyttelyn löydettävyys

Ennen: keskiarvo 7,6
Uudistuksen jälkeen: keskiarvo 9,4
Parannus: +1,8 pistettä (24%)

Suuri parannus nähtiin löydettävyydessä, johon kiinnitettiin paljon huomiota parantamalla opastusta. Löydettävyys oli myös museon tunnistama haaste, joka vaikutti negatiivisesti kävijäkokemukseen.

Seurattavuus ja sisällön sijoittelun selkeys

Ennen: keskiarvo 7,2
Uudistuksen jälkeen: keskiarvo 9,1
Parannus: +1,9 pistettä (26%)

Aikajanan ja tilan toiminnallisen sekä visuaalisen rytmityksen ansiosta näyttely koettiin johdonmukaisemmaksi. Graafisilla elementeillä oli suuri rooli osana parantuneita tuloksia ja sisällön huolellista sijoittelua.

Näyttelytekstien luettavuus

Ennen: keskiarvo 7,1
Uudistuksen jälkeen: keskiarvo 9,0
Parannus: +1,9 pistettä (26%)

Selkeä typografia, oikea kontrasti ja looginen tekstien asettelu sekä rytmittely tukivat luettavuutta. Saavutettavuutta tukivat myös digitaalisten sisällön esittämisen tapojen lisääminen (näytöt ja ääni). Yhdessä työstetty teksti- ja sanamäärä vaikuttivat paljon sisällön luettavuuteen erityisesti seinäpinnoilla. 

Näyttelyuudistus, joka näkyy kävijäkokemuksessa

21-40-vuotiaiden kävijöiden osuus kaikista kävijöistä

Ennen uudistusta: 16%
Uudistuksen jälkeen: 26%
Parannus: +10%-yksikköä

Näyttelyn uudistuksen yllättävin ja positiivisin tulos oli nuorten kävijöiden nousu suhteessa muihin ikäryhmiin. 

Kokonaisuus ja suosittelu

Tyytyväisyys näyttelykokonaisuuteen: nousu 7,5 -> 8,3 pisteeseen
Suositteluhalukkuus tuttavalle: nousu 7,6 -> 8,8 pisteeseen

Kävijäpalautteet suunnittelun tukena

Kyselyssä ennen uudistusta nousi esiin selkeitä odotuksia:

  • ”Toivottavasti historia ei katoa.”
  • ”Selkeää visuaalista esitystä ja tarinaa.”
  • ”Nykytekniikkaa, lisää kuvia ja videoita.”
  • ”Selkeyttä teksteihin ja patruunan valmistuksesta enemmän tietoa.”

Näiden palautteiden pohjalta suunnittelussa panostettiin erityisesti sisällön jäsentelyyn, visuaaliseen rytmiin sekä graafisiin opastaviin ja informatiivisiin elementteihin. Niin museon kuin kävijöiden sekä suunnittelijoiden näkemyksenä oli, että tilan historiaa ei peitetä tai korvata uudella. Tila haluttiin säilyttää sellaisenaan osana historiaa ja osana näyttelyä.

Selkeä kävijäpolku ja näyttelyn kulku haluttiin rakentaa kronologiseksi, tukemaan sisältöä ja selkeää kävijäpolkua. Myös graafisilla elementeillä otettiin kantaa kävijöiden ohjautuvuuteen ja opastamiseen. Valo-opasteen lisäämisen ansiosta näyttely tuli näkyväksi jo aulasta, kun aiemmin se jäi kulman taakse piiloon.

Opastusten ja infografiikan lisäksi sisällön saavutettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Riittävä kontrasti, oikean ja riittävän kokoinen fontti ja otsikoinnin rytmitys osana esine- ja sisältösijoittelua tekivät tekstisisällöistä lähestyttävämpiä.

uudistukseen uusi näyttelyarkkitehtuuri ja graafinen ilme, joka ei ainoastaan tukisi sisältöä vaan myös parantaisi museokävijän kokemusta

Johtopäätökset ja suositukset vastaaviin näyttelyuudistusprojekteihin

Tämä hanke osoitti, kuinka tärkeää on yhdistää näyttelysuunnitteluun kävijät, kävijälähtöinen suunnittelutapa sekä aidosti kävijöitä kuunteleva tutkimus suunnittelun pohjalle. Näiden kautta vaikutusten mittaaminen on mahdollista ja konkreettiset edut näyttelyuudistuksesta on visualisoitavissa selkeästi. Suunnitteluratkaisut, jotka pohjautuvat todellisiin toiveisiin ja kokemuksiin, näkyvät suoraan kävijätyytyväisyydessä.

Museoille suosittelemme:

  • Hyödynnä kävijädataa suunnittelun tukena
  • Huomioi kävijä kaikessa tekemisessä
  • Mittaa vaikuttavuutta – pienikin otanta antaa suuntaa
  • Panosta saavutettavuteen: se ei ole esteettisyyden vastakohta, vaan sen perusta

Kokenut näyttelyarkkitehti tunnistaa tilan, tarinan ja yleisön välisen dynamiikan. Kun suunnittelu perustuu tutkimukseen ja toteutetaan tavoitteellisesti, vaikutus näkyy suoraan kävijäkokemuksessa.

Lue kohteen Patruunatehtaan museon suunnittelusta lisää täältä tai tutustu näyttelyyn museon sivuilta.

KIRJOITTAJA:

Elina Rantasaari näyttelyarkkitehti näyttelysuunnittelija museon suunnittelu


Elina Rantasaari
Näyttelyarkkitehti

044 093 8331
elina.rantasaari@inner.fi

Haluaisitko kuulla lisää? Tutustu näyttelysuunnittelun palveluihimme täällä.

Scroll to Top